Tijdlab maakt digitale presentaties voor de culturele erfgoedsector. Door middel van 3D-presentaties of animaties, hologrammen, (route-)applicaties, gamification, virtual reality, augmented reality en andere vormen van digitale presentaties brengen we de geschiedenis weer tot leven.
Historie wordt tot leven gewekt zodat het visueel beleefd kan worden en met een educatieve onderbouwing ook erg leerzaam is. Zo nemen we jou mee op een reis door de tijd!
De middelen om archeologie en erfgoed toegankelijk te maken voor het publiek groeien snel. Naast digitale mogelijkheden zijn er steeds meer manieren om participatie en betrokkenheid te stimuleren. Maar hoe bereik je de juiste doelgroep, en hoe zorg je ervoor dat het verhaal aansluit op hun interesses en behoeften? Tijdlab denkt inhoudelijk mee en biedt ondersteuning gedurende het hele project.
In een Geografische Informatiesysteem (GIS) kunnen ruimtelijke data worden beheerd en geanalyseerd. Hiermee maken we informatieve, verzorgde, en soms zelfs interactieve kaarten die verwerkt kunnen worden in publicaties, publiekspresentaties, of op websites.
Tijdlab biedt diverse 3D-technieken om objecten en omgevingen digitaal vast te leggen, te reconstrueren en te presenteren. Met 3D-scans maken we nauwkeurige kopieën van bijvoorbeeld gebouwen of vondsten, vaak via fotogrammetrie waarbij het object vanuit meerdere hoeken wordt gefotografeerd en samengevoegd tot een gedetailleerd 3D-model.
Deze modellen kunnen exacte kopieën zijn of met creatieve vrijheid gereconstrueerd worden. 3D-scènes combineren meerdere modellen tot een volledige omgeving, zoals een digitale nederzetting met gebouwen, dieren en objecten. 3D-animaties brengen beweging in deze scènes, van mensen en dieren tot natuurlijke elementen.
Daarnaast bieden we 3D-printen, waarbij digitale modellen fysiek worden geprint op ware grootte of in aangepaste schaal, met de mogelijkheid om ze handmatig af te werken voor een realistische weergave.
Met deze technieken maakt Tijdlab objecten en omgevingen op innovatieve wijze digitaal en fysiek toegankelijk.
In de erfgoedsector wordt veel gebruik gemaakt van subsidies. Het vinden van een geschikte subsidieregeling en het aanvragen van de subsidie kan een lastige en tijdrovende klus zijn. Wij denken graag mee over voor welke regeling(en) uw project in aanmerking komt, en helpen u met het schrijven en indienen van de aanvraag.
Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) maken het mogelijk om digitale werelden te beleven en interactie aan te gaan met de echte wereld.
Bij VR draagt de gebruiker een speciale bril, waardoor hij of zij zich in een andere werkelijkheid waant, zoals een geanimeerde 3D-scène. Met speciale controllers kan de gebruiker in de virtuele wereld ook objecten ‘vastpakken’.
Bij AR worden digitale lagen toegevoegd aan live beeld, vaak op een smartphone of tablet. Wat er in de digitale laag wordt toegevoegd, is zeer gevarieerd. Dit kan een simpele filter zijn voor een foto, maar bijvoorbeeld ook een interactieve game of digitale graffiti.
Met VR en AR biedt Tijdlab interactieve manieren om digitale en fysieke werelden te combineren.
Games kunnen heel goed worden gebruikt om meer te leren over erfgoed. Door het toevoegen van spelelementen wordt de aandacht langer vastgehouden. We ontwikkelen games om te spelen op telefoon, tablet of computer, maar ook analoge spelletjes.
Applicaties zijn bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook voor het beleven van erfgoed zijn apps een handig hulpmiddel. Denk bijvoorbeeld aan een app met fiets- en wandelroutes langs archeologisch relevante plekken.
Tentoonstellingen zijn meer dan alleen een scherm of vitrine met een informatiepaneel. Een tentoonstelling vertelt een verhaal dat is afgestemd op de doelgroep. Samen met stakeholders maken we ontwerpen op basis van de boodschap, ruimte en het budget van de tentoonstelling. Uiteindelijk kiezen we in overleg een definitief ontwerp.
Niet alle projecten, producten of vragen passen in een standaardcategorie. Wij vinden het leuk om te experimenteren en om samen met onze opdrachtgevers uitdagingen aan te gaan.
Staat uw idee niet in de genoemde categorieën, maar gelooft u dat wij de juiste partij zijn? Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op!
Pedestal is een innovatieve software voor het bekijken en onderzoeken van 3D objecten. Pedestal heeft aangepaste tools voor het beheren en meten van schaal, annotaties op objectniveau, meerdere objectweergaven voor verschillende doelgroepen, dwarsdoorsneden en andere geavanceerde manipulatietools.
Met op rollen gebaseerd gebruikersbeheer en eenvoudige op formulieren gebaseerde uploadprocessen is Pedestal eenvoudig te leren.
Ook in de archeologie neemt de digitalisering toe. Het gehele archeologische proces van bureauonderzoek tot aan de deponering is tegenwoordig ondenkbaar zonder tal van digitale processen. Nog altijd worden veel verschillende soorten software, databases, bestanden en standaarden in gebruikt voor deze processen. Daarom kunnen deze werkzaamheden vaak niet optimaal worden uitgevoerd.
ArcheoLINK brengt al deze processen samen onder één systeem voor het beheren, bekijken, opslaan en presenteren van archeologische projecten. Van direct inmeten met een gekoppelde RTS of GPS tot aan het opleveren van de pakbon.
Een hologramvitrine is een (meestal) vierkante vitrine waarin een object lijkt te zweven. De hologramvitrine is met name geschikt voor het presenteren van objecten die niet fysiek kunnen worden getoond. Door gebruik te maken van een speciale glasplaat, een lichtspot en meerdere beeldschermen, ontstaat de illusie dat het object in de vitrine zweeft.