Waarom is digitale technologie belangrijk voor musea?
Er zijn veel redenen waarom digitale technologie belangrijk is voor musea. Het valt in het verwachtingspatroon van de eigentijdse museumbezoeker, digitale technologie helpt musea om bezoekers te betrekken en te informeren op een manier die ze nog noet eerder hebben ervaren en digitale technologie helpt musea om hun boodschap over te brengen op een effectievere manier.
Wat kan Tijdlab voor je doen?
Tijdlab kan musea helpen om hun bezoekers een unieke ervaring te bieden. We kunnen 3D-presentaties of animaties, hologrammen, (route-)applicaties, gamification, virtual reality, augmented reality en andere vormen van digitale presentaties ontwikkelen. We werken samen met musea om een ervaring te creëren die perfect aansluit bij hun doelgroep en boodschap.
Bekijk onze casestudies om te zien hoe we digitale presentaties hebben ontwikkeld voor andere musea.
Toetanchamon of Toetankhamon was een farao van de 18e dynastie van het oude Egypte.
Vraag:
Hoe maken we Toetanchamon herkenbaar voor jongeren?
Het beeldje laat de jonge farao zien als de god van de dageraad, Nefertem. Zijn gezicht is vormgegeven in de kenmerkende stijl van de periode waarin hij leefde, de ‘Amarna-stijl’. Het hologramgezicht draagt oorbellen, het beeldje niet. Maar misschien heeft Toetanchamon dit soort sieraden wel gedragen, want de oorbellen zijn gebaseerd op exemplaren die zijn gevonden in zijn graf.
Touchscreen & boekmodule
Vraag:
Hoe vertellen we interactief het verhaal van de walvisvaarders voor een breed publiek?
Links:
Museum in ’t houten huis
In het museum In ’t Houten Huis in De Rijp wordt de Oostzeehandel, een minder bekend aspect van de Nederlandse maritieme geschiedenis, verkend met behulp van een interactieve digitale atlas op een touchtable. Bezoekers kunnen door de 17e-eeuwse atlas van Willem Jansz. Blaeu bladeren en de reizen van schipper Pieter Pietersen naar het noorden volgen. De atlas bevat korte teksten, afbeeldingen en 3D-modellen van de vracht die werd verhandeld in de Oostzee, evenals animaties van schepen en zeemonsters. Deze toepassing op het touchscherm zorgt voor een meeslepende en levendige ervaring voor de bezoekers.
3D-scans & Hologramvitrine met touch & informatiescherm
Vraag:
Kunnen we meerdere objecten in een hologramvitrine plaatsen die de bezoeker zelf kan kiezen en manipuleren?
Voor het Infocentrum WO2 te Nijmegen maakten we 3D-scans van spraakmakende voorwerpen uit de collectie in Groesbeek. Deze 3D-modellen zijn in een 3D-viewer geplaatst die te bedienen is met een touchscreen. De gebruiker kan zelf de gewenste objecten selecteren en deze manipuleren (ronddraaien, inzoomen etc.). als kers op de taart word er een signaal naar een beeldscherm gegeven waarop de informatie over het object verschijnt. Een innovatieve, uitdagende pilot waar we trots op zijn.
360° opnames & VR-bril
Vraag:
Hoe geven we men tegen schappelijke kosten de impressie hoe het is om op een Howitzer te rijden?
Een indrukwekkend deel van erfgoed is de militaire tak. Het artilleriemuseum in ‘t Harde is hier een geweldig voorbeeld van. Ze vertellen het verhaal van de veldartillerie, met alle grote overwinningen en nederlagen, zonder oorlog te verheerlijken. Binnen het museum zul je een grote collectie voertuigen en materiaal vinden. Voor de Howitzer wilde het Artilleriemuseum de ervaring bieden om er echt op te zitten. Wij maakte 360º opnames en plaatste deze in de Oculus Go. Een meeslepende ervaring met het harde geluid van de luide motor.
Concept & projectmanagement
Vraag:
Kunnen we bezoekers van het museum interactief laten spelen met de collectie schilderijen om er zo een perspectief aan te geven?
Wat te doen als je een geweldig idee hebt waarvan je weet dat de juiste uitvoering beter door een van je vertrouwde partners gedaan kan worden? Samenwerken natuurlijk, tijdens het pitchen en uitwerken van het plan zagen we dat onze vrienden van Dutch Rose Media de perfecte skillset hadden om deze opdracht tot een goed eind te brengen.
Het idee was om deelnemers op een interactieve manier aan de slag te laten gaan met het verhaal of de boodschap van een kunstwerk. Hiervoor zijn er door jongeren kunstwerken uitgekozen waarbij zij dachten dat dit mogelijk en leuk was. Bij ieder van deze kunstwerken zijn opdrachten bedacht die als doel hadden om de boodschap van het werk met ‘augmented graffiti’ te versterken of compleet te veranderen.
Naast de selectie van kunstwerken en bijbehorende opdrachten moest er ook nagedacht worden over de opstelling van de tentoonstelling. Welke achtergrondkleur past bij ieder kunstwerk, hoe valt de belichting het mooiste en wat komt er op de informatiebordjes te staan. Allemaal voorbeelden van vragen waar via brainstormsessies, discussies en testopstellingen invulling aan is gegeven.
Hologram in antieke kast & animaties
Vraag:
Kunnen we een hologram op maat maken die opgaat in de ruimte?
Links:
Voerman Stadsmuseum
Soms zijn de standaard hologramvitrines niet mogelijk in een beperkte ruimte of zijn ze niet geschikt voor het ontwerp van de expositie. Als er dan toch een hologram gewenst is, is het een leuke uitdaging om een passend ontwerp te maken zodat digitale topstukken toch een onderdeel kunnen zijn van de collectie of moeilijk visualisaties helder tentoon gesteld worden.
Voor het Voerman Stadsmuseum in Hattem hebben we dit toegepast in een antieke vitrinekast. Als hologram zijn scans van het aardewerk geplaatst, zodat deze van alle kanten te bezichtigen zijn, en hebben we een animatie gemaakt van graflegging tot opgraving, om zo een duidelijk beeld te geven van de vondst in kwestie.
fotogrammetriescan
Vraag:
Kunnen we in kort tijdsbestek een opgraving van een kazemat uit 1533 digitaal vastleggen in hoge kwaliteit?
Links:
Gemeente Doetinchem
Toen de gemeente Doetinchem bij wegwerkzaamheden op de oude stadsmuur (Kazematten) stuitte. Werd Tijdlab ingeschakeld om de muur digitaal vast te leggen. Na het aanleggen van een lokaal positioneringssysteem hebben we de drie putten d.m.v. fotogrammetrie vastgelegd. Het feitelijke 3D model kent een afwijking van 0,06 mm. Op Sketchfab zijn de geoptimaliseerde versies voor het publiek te vinden.
Tentoonstelling, 3D-viewer, Hologramvitrine.
Vraag:
Kunnen we in korte tijd een interactieve tentoonstelling maken dat ondersteund wordt door digitale presentaties?
Links:
N.V. Bergkwartier
N.V. Bergkwartier bezit veel monumentale panden in Deventer. Een van hun doelen is om deze panden open te stellen voor publiek. Zo ook het Oudste Stenen Woonhuis van Nederland.
Tijdlab is ingeschakeld om het verhaal over het woonhuis te vertellen. Het verhaal moest voor zowel jong en oud interessant zijn. Zodat het publiek er met open monumentendag 2022 een kijkje kon nemen.
We hebben ervoor gekozen om de inrichting minimaal te houden. Zo vallen de bouwhistorische elementen duidelijk op. Er is wel een duidelijke looproute die de gebruiker o.a. langs een touchscreen leidt waarop de verschillende bouwfasen worden toegelicht en langs een hologramvitrine waarin verschillende vondsten te bekijken zijn die belangrijk zijn voor het voormalige immuniteitsgebied van Deventer.
Door QR-codes op de verschillende informatiepanelen te volgen kan de bezoeker de tentoonstelling ook in het Duits of Engels volgen.
Pop-up expositie
Wat is nou boeiender dan een inkijkje hoe Nijmegenaren naar hun eigen Romeinse verleden kijken?
In twee weken tijd creëerden wij een boeiende, informatieve en eigentijdse expositie rondom het thema ‘100 jaar Romeins Nijmegen verbeelden’. De expositie, getiteld ‘Noviomagus’, werd gehouden in de Mariënburgkapel in Nijmegen.
De expositie was ingedeeld in vijf thema’s: architectuur, streetart, digitale verbeeldingen, drukwerk en tekeningen, en levend verleden. In elk thema werden verschillende perspectieven op de Romeinse tijd in Nijmegen belicht.
Het hoogtepunt van de ervaring bevond zich in het centrale deel, “Levend Verleden”. Hier brachten historisch accurate meubels van Orientalis de geschiedenis tot leven, en op zaterdag, 30 december, werd de beleving verrijkt door de aanwezigheid van twee re-enactors. De re-enactors brachten de Romeinse tijd op unieke wijze tot leven.
Met deze expositie hebben wij laten zien dat het mogelijk is om in korte tijd een kwalitatief hoogstaande expositie te maken. Deze snelheid voegde een extra laag van uitdaging en voldoening toe aan het project. Wij zijn trots op het resultaat.
Vraag:
Kunnen we in twee weken een boeiende, informatieve en eigentijdse expositie maken rondom het thema ‘Romeinen’.
Touchschermen & audiotelefoon
Vraag:
Hoe zorgen we dat de kennis van historische- en gebruiksvoorwerpen uit de regio niet verloren gaat?
Dit nieuwe museum is in feite een drieluik van gebruiksvoorwerpen uit het verleden van Salland, het Schalkhaarse dorpsarchief en een omvangrijke collectie landbouw miniaturen. Het museum is gerealiseerd door een gedreven groep mensen en zeker een bezoekje waard!
Als Tijdlab mochten wij de touchscreens met content leveren en hebben we oude telefoons omgebouwd tot audiospelers waardoor je het geluid onder de video’s kunt horen. Zo kunnen bezoekers diverse voorwerpen aanklikken en er zo meer over te weten komen dankzij informatieve video’s waarin Geert Obdeijn, grondlegger van de collectie, zijn kennis deelt.
3D-animaties, 3D-prints & soundscapes
Vraag:
Kunnen we een hologram op maat maken die opgaat in de in de ruimte?
Links:
Germanenkamer Heeten
Ben je benieuwd naar het Germaanse verleden van Heeten? Wil je weten hoe hier tweeduizend jaar geleden duizenden kilo’s ijzer gemaakt is? En wil je met eigen ogen zien wat er gevonden is in de Heetense grond? Breng dan een bezoek aan de Germanenkamer in KulturhusTrefpunt Heeten. Voor de Germanenkamer maakte we de digitale visualisaties die we in de kamer zelf op diverse (touch)schermen presenteren. Ook maakte we de soundscape in de kamer en maakten we 3D-scans en leverden we 3D-geprinte replica’s van kwetsbare bodemvondsten.