Overheid

Het maatschappelijk belang van erfgoed

Overheid

Waarom is digitale technologie belangrijk voor overheden?

Digitale technologie kan overheden helpen om hun informatievoorziening, toegankelijkheid van erfgoed, betrokkenheid en educatie te verbeteren. In de wereld van vandaag is informatie en communicatie steeds belangrijker voor overheden. Mensen verwachten steeds vaker informatie en diensten digitaal te kunnen vinden en gebruiken. Digitale presentaties kunnen overheden helpen om met deze verwachtingen tegemoet te komen, maar ook om informatie toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, om mensen te betrekken bij het besluitvormingsproces en om educatie te verbeteren.

Wat kan Tijdlab voor je doen?

Tijdlab kan overheden helpen om hun informatie en diensten op een meer effectieve en efficiënte manier te communiceren. We kunnen 3D-presentaties of animaties, hologrammen, (route-)applicaties, gamification, virtual reality, augmented reality en andere vormen van digitale presentaties ontwikkelen. We werken samen met overheden om een ervaring te creëren die perfect aansluit bij hun doelgroep en boodschap.

Casestudies

Bekijk onze casestudies om te zien hoe we digitale presentaties hebben ontwikkeld voor andere overheids instanties.

We horen graag van je!

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Kijk dan hier voor een overzicht van de diverse kennis die wij in huis hebben. Als je denkt dat wij iets voor jou kunnen betekenen maar het staat niet tussen de verschillende mogelijkheden die wij aanbieden, wij zijn niet bang voor een uitdaging. Stuur gerust een berichtje met je vraag. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Wil je meer weten of een kijkje komen nemen op ons kantoor? Bel ons voor een vrijblijvende afspraak! We staan je graag te woord.

© All Rights Reserved. • Tijdlab • Privacy Policy 

Translate

Een route door de geschiedenis van Zevenaar

gamification, AR-applicatie, 3D-modellen
 
 

Vraag: 
Hoe maken we een leuke, educatieve en historische rondleiding door Zevenaar?

Met deze tocht maakt de jeugd bewust kennis met een stuk van de interessante geschiedenis van Zevenaar. Daarbij moet zelfs de Aa worden overgestoken: het water dat een barrière vormde voor het verkeer en aanwezig was, waar nu de Markt en de Griethsestraat zijn.

De tocht begint met behulp van de smartphone en verschillende opdrachten. Zo komt stukje voor stukje de benodigde code tot stand. De volwassen begeleiders kunnen ook op diverse plekken informatie over de panden via de applicatie krijgen, die ze, afhankelijk van leeftijd en interesse ook met de kinderen kunnen delen.

Als alle puzzelstukjes verzameld zijn en de code dus gekraakt is, wacht er een beloning, vier kaarten met een plattegrond die in de app herkenbaar si voor de camera. Zo wordt de ooit machtige Burcht van Zevenaar weer zichtbaar.

Witsen Scheepsbouw

gamification, online, design, 3D-modellen
 

Vraag: 
Hoe maken we een 17e eeuws onderzoek naar scheepsbouw op relevante en moderne wijze beschikbaar voor onderzoeker en liefhebber?

Ons maritiem erfgoed, iets waar Nederland wereldwijd om bekend staat. De Rijksdienst Cultureel Erfgoed Martiem is in het bezit van meerdere 3D-modellen van diverse scheepstypen.

In de eerste instantie zijn we aan de slag gegaan met een model van een type Pinas op basis van het boek ‘Aaloude en hedendaagsche scheeps-bouw en bestier’ van Nicolaas Witsen.

Wij optimaliseerde het 3D-model en maakten er een educatieve game van die online de beleven is. In de game kan de gebruiker over het schip lopen, alle onderdelen los bevragen en de bouwfases doorlopen. Een complete wetenschappelijk onderbouwde ervaring die interessant is voor zowel onderzoeker als liefhebber. 

Archeologie AR

Rapportage met 3D-scans in Augmented Reality

Vraag: 
Hoe kunnen we de teksten van een rapport over maritieme scheepswrakken verhelderen?

De maritieme afdeling van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed doet vaak fantastisch onderzoek naar Scheepswrakken. Het probleem is dat vooral ervaren wrakduikers hier een duidelijk beeld van het wrak over krijgen. Om een breder publiek te bereiken en om een duidelijk beeld te geven over de omstandigheden waarin het wrak is aangetroffen maakte we een begeleidende applicatie bij het rapport waarin alle wrakken in een 3D-viewer en in augmented reality bekeken kunnen worden. 

De stad onder de stad

Route applicatie d.m.v. archeologie

Vraag: 
Hoe zetten we de analoge speurtocht om in een digitaal avontuur voor schoolklassen en geïnteresseerden? 

Links: 
Android App
iOS app
Het Oversticht

Het Oversticht biedt al jaren een erg leuke en educatieve archeologische rondleiding aan in de stad Deventer. Met name voor schoolkinderen als aansluiting aan een bezoek aan het archeologisch depot in Deventer.

Bij ons kwam de vraag te liggen of we deze goed uitgedachte rondleiding konden omvatten in een digitale route applicatie. 

Na het uitwerken van de route en de verschillende modules maakte we een digitaal ontwerp waarin men op basis van locaties verschillende soorten content unlocked. 

Het resultaat is een educatieve speurtocht die leuk is voor scholen en voor een dagje uit!

Applicatie ontwerp

Een onverwacht grote vondst

fotogrammetriescan

Vraag: 
Kunnen we in kort tijdsbestek een opgraving van een kazemat uit 1533 digitaal vastleggen in hoge kwaliteit? 

Toen de gemeente Doetinchem bij wegwerkzaamheden op de oude stadsmuur (Kazematten) stuitte. Werd Tijdlab ingeschakeld om de muur digitaal vast te leggen. Na het aanleggen van een lokaal positioneringssysteem hebben we de drie putten d.m.v. fotogrammetrie vastgelegd. Het feitelijke 3D model kent een afwijking van 0,06 mm. Op Sketchfab zijn de geoptimaliseerde versies voor het publiek te vinden.

Digital twins voor iedereen beschikbaar

3D-scannen d.m.v. fotogrammetrie

Vraag: 
Kunnen we snel en effectief een grote hoeveelheid kunstvoorwerpen digitaliseren?

Erfgoed Gelderland is in opdracht van provincie Gelderland het afgelopen jaar op zoek gegaan naar de vijftig belangrijkste objecten uit de Gelderse kunstgeschiedenis door de eeuwen heen, van de middeleeuwen tot nu: de sleutelwerken. Dit zijn kunstobjecten die bepalend, invloedrijk of kenmerkend zijn voor de Gelderse kunstgeschiedenis. Niet alleen schilderijen en beeldhouwwerken, maar ook toegepaste kunst zoals textiel of glaswerk konden een Gelders sleutelwerk worden. Zo kwam een bijzondere selectie tot stand van uiteenlopende kunstuitingen, met onder meer portretten, kunstinstallaties, een preekstoel en een grafmonument. Tijdlab mocht deze voorwerpen d.m.v. fotogrammetrie inscannen en uitwerken tot mooie 3D weergaven. 

Verdronken buurtschap Leuven

Geofysisch onderzoek, 3D-reconstructie & Augmented Reality informatiescherm

Vraag:
Hoe maak je een verdwenen buurtschap weer zichtbaar in het landschap?

Links:
ArcheoPro
Buro Kloeg

Aan de Leuvensedijk nabij Groessen en Duiven ligt een poldergebied waar vroeger het buurtschap Leuven gelegen moet hebben. Het enige wat daar vandaag de dag nog aan herinnert zijn wat oude teksten, prenten en de straatnamen. Om het buurtschap weer zichtbaar te maken voerden we samen met ArcheoPro een Geofysisch onderzoek uit. Met behulp van grondradar brachten we in kaart waar de gebouwen van het buurtschap precies gelegen hebben. Onze 3D-artist maakte een parametrisch model van hoe een dergelijk gebouw eruit gezien kan hebben. Doordat deze schaalbaar zijn konden ze op schaal precies op de juiste plekken digitaal teruggeplaatst worden. Om het laagdrempelig zichtbaar te maken in het landschap zochten we contact met Buro Kloeg. Zij maakten een informatiepaneel waarop onze reconstructie zichtbaar wordt in het landschap. 

Achterhoek 1572

3D-scans & informatiescherm

 

Vraag: 
Hoe kunnen gemeenten digitale middelen gebruiken om tentoonstellingen rondom archeologie interactiever te maken?

Het project Achterhoek 1572 bestaat uit een rondreizende tentoonstelling door 10 gemeenten in de Achterhoek. De tentoonstelling wordt georganiseerd door de Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) en sluit aan bij de landelijke tentoonstelling over het jaar 1572: ‘’de geboorte van Nederland’’. In opdracht van de ODA maakten we per deelnemende gemeente drie 3D scans en één 3D model van objecten en gebouwen die dateren uit deze tijd. Daarnaast maakten we het ontwerp voor de website waarop deze 3D modellen te bekijken zijn.

Voor de rondreizende tentoonstelling verzorgden we ook de hardware in de vorm van een touchscreen en PC waarop de website van het project getoond wordt. Zo kunnen bezoekers van de tentoonstelling de 3D modellen ook op locatie bekijken.