3D-oplossingen

3D scannen

Met een 3D scan wordt een digitale kopie van een object gemaakt. 3D scans bieden de mogelijkheid om bijvoorbeeld een gebouw, opgraving of vondst goed en snel in drie dimensies te documenteren.

Voor het maken van 3D scans maakt Tijdlab gebruik van fotogrammetrie en/of een precisie 3D-scanner (Artec Spider). Bij het scannen middels fotogrammetrie wordt het object systematisch vanuit vele perspectieven gefotografeerd met een reguliere camera. Deze foto’s worden samengevoegd in een gespecialiseerd softwarepakket, waarna een 3D model ontstaat.

Met een precisie 3D-scanner worden de coördinaten en kleur van een object meteen vastgelegd.

Voor beide methoden geldt dat er vaak nog nabewerking nodig is om tot het beste resultaat te komen.

Niet alle objecten zijn geschikt om een 3D scan van te maken. Transparante of reflecterende objecten laten zich vaak niet goed scannen met deze methoden. We kijken daarom per object wat de beste methode is om tot een 3D model te komen.

Slepen

3D modelleren

 

Een 3D model is een digitale variant of reconstructie van bijvoorbeeld een (archeologisch) object of gebouw. Deze kan één op één worden overgenomen of met vrije inspraak worden vormgegeven. Het onderwerp wordt in drie dimensies gemodelleerd, waardoor het ruimtelijk te bekijken is. In tegenstelling tot een 3D scan, is het 3D model géén exacte digitale kopie. Het onderwerp wordt met de hand na-gemodelleerd. Objecten waar delen van ontbreken of verwoeste gebouwen kunnen zo weer (digitaal) hersteld worden.

Op basis van referentiemateriaal werkt een 3D artiest het model uit. Dit proces vereist vaak regelmatige communicatie met een expert op het gebied.

3D scène

Een 3D scène bestaat eigenlijk uit meerdere 3D modellen binnen een afgebakende setting waar men in rond kan lopen/kijken. Voor een 3D reconstructie van een nederzetting zou men kunnen denken aan 3D modellen van de verschillende gebouwen, het landschap met specifieke soorten bomen/planten, dieren/vee, eventueel mensen, en voorwerpen die in de scene (kunnen) horen (werktuigen, meubelstukken, kampvuur, kledingstukken, voedsel, etc.). Sommige van deze 3D modellen zijn als ‘assets’ te koop of gratis te gebruiken, andere worden met de hand gemaakt.

De scènes worden gemaakt in de Unreal Engine. Ze kunnen
worden gebruikt in een (online) gameomgeving, voor Virtual Reality presentaties, als afbeelding voor publicaties of als (360°) video.

3D animatie

Een 3D animatie is een 3D model of 3D scène waar beweging in zit. Voorbeelden zijn bewegende constructies, figuren (mensen, dieren), bomen die in de wind waaien, golven van de zee, etc. Door animatie aan het 3D model of de 3D scène toe te voegen wordt het model of de scène levendiger. Daarnaast kan met een animatie een laagdrempelige, visuele uitleg worden gegeven van bijvoorbeeld een grafritueel of de bouw van een ijzertijdboerderij.

De basis voor een 3D animatie is een 3D model of 3D scène. Het gehele model of onderdelen van de scène worden geanimeerd in de Unreal Engine.

3D Printen

3D printen is een techniek waarbij een 3D model fysiek wordt geprint. De 3D print kan op een 1:1 schaal worden geprint, maar kan ook makkelijk kleiner of groter worden gemaakt. De basis voor een 3D print is een (hoogwaardig) 3D model of 3D scan.

De bestanden van het 3D model of de 3D scan worden bewerkt en klaargemaakt om te printen. Vervolgens wordt deze opgestuurd naar de 3D printer. Het printen is mogelijk in verschillende materialen en na het printen kan de print nog handmatig worden geschilderd om tot een nauwkeurige reconstructie te komen.

Daarnaast is het mogelijk om in beton te printen voor presentaties buiten, of mallen te printen waar een restaurateur mee verder kan werken.

Translate